Nieuws van uw Digi-supporter

Trap er niet in!. Spam – Phising -Whaling

Het is weer bar en boos merk ik met de fishing mails in mijn mail postvakken. Er komen eveneens leden bij me met de vraag wat moet ik met dit bericht of mailtje? Ik durf het niet te openen en niet weg te gooien. Wil je met me mee kijken? Daarom meld ik hier waar moet u op letten om niet in de val te trappen. Want sommige spam-mailers weten van geen ophouden en met phising hengelen criminelen naar uw gegevens. Met whaling proberen ze u via Whatsapp geld te laten overmaken. Trap er niet in! Hieronder hoe te herkennen en tips.

Spam? Komt er keer op keer komt er een vervelende advertentie of raar verzoek in uw postvak? Het is namelijk mogelijk om met de rechtermuisknop een afzender in uw postvak te blokkeren. Daarna ziet u mails van die afzender nooit meer in het postvak terug. Opgeruimd staat netjes!
Werkt u met de app Mail? Tik dan op de mail die u wilt blokkeren. Tik bovenaan op de profielfoto of bolletje met de initialen van de afzender. Tik achter ‘Van’ op het mailadres of de naam van de afzender. Tik op Blokkeer deze contactpersoon > Blokkeer deze contactpersoon.
De afzender is geblokkeerd.

Phising Phishing is een vorm van online fraude. Het woord komt van het Engelse fishing, ook wel ‘hengelen’. Dat is namelijk wat de criminelen doen: hengelen naar uw gegevens. Zij sturen een bericht heel vaak namens een bank, de overheid of een webwinkel. De ontvanger moet zogenaamd snel betalen of andere actie ondernemen. De mails zijn goed nagemaakt en haast niet van echt te onderscheiden. Als je nietsvermoedend door klikt en een aantal gegevens invult hebben ze beet en hebben ze wat ze zochten: inloggegevens en persoonlijke informatie. Ze proberen steeds weer iets nieuws uit. Uit naam van een bank, een overheidsinstantie of een abonnementsdienst zijn erg populair. Dat doen ze via de telefoon, mail, een sms of WhatsApp-bericht. Of via een QR-code of betaalverzoek in een bericht.

Whaling Een bijzondere vorm van phishing die extra aandacht verdient is whaling. Bij deze vorm doet iemand zich voor als een bekende. Die neemt contact met u op, omdat hij of zij in nood zit en niet meer bij zijn geld kan. De vraag is dan of u even geld kunt overmaken. Dit wordt tegenwoordig vaak toegepast via WhatsApp en wordt daarom ook vaak WhatsApp-fraude genoemd.

Tips Helaas is het lastig om phishingvrij te blijven maar er zijn wel tips.
Kijk altijd naar het emailadres van de ontvanger klopt dit wel? Deel uw e-mailadres selectief.
Gebruik een e-maildienst met een goedwerkend spam-filter.
Instanties vragen nooit om inloggegevens dus geef ze niet.
Geef niemand uw inloggegevens.
Stuur nooit een bankpas op! De bank vraagt dit nooit van u!
Stuur nooit een kopie van uw identiteits- of rijbewijs.
Deel nooit een kopie van uw identiteits- of rijbewijs op sociale media.
Gebruik linkjes liever niet om op sites te komen maar type het zelf in.
Gooi het nepbericht altijd direct weg en reageer zeker niet met opmerkingen als ‘hou op met mij deze nepberichten te sturen.’ Dan weten ze dat ze met een bestaand e-mailadres te maken hebben. Het gevolg: nog meer phishing en spam.

Vrijdag 20 september vanaf 11 uur is er weer Helpdesk in het restaurant van de Brahmshof. Als je wilt komen wel even een mailtje vooraf of je komt. Ik spreek dan een tijd af.

Mary van Vucht
Digi-support
0661341291
m.vucht@upcmail.nl