Nieuws van het Bestuur

Verslag Dorpsplein 12 november 2024.

Op 12 november 2024 vond onze tweejaarlijkse Dorpspleinbijeenkomst plaats. Locatie was het ons zeer vertrouwde Apollofirst, waar wij met ruim 50(!) deelnemers gastvrij werden ontvangen met een heerlijke lunch. De grote opkomst en de enthousiaste binnenkomst van onze leden maakten dat de stemming er al gelijk in zat; men had er zin in! Ons thema dit jaar was:

Stadsdorp Zuid 2.0: Een verkenning naar de toekomst van het Stadsdorp.

Doelstelling was om met elkaar te verkennen of wij nog steeds voldoen aan onze primaire doelstellingen en of een aantal onderwerpen hieraan zou moeten worden toegevoegd. Belangrijk voor ons was vooral om de gesprekken als een brainstorm te zien en onze gedachten en ideeën de vrije loop te laten. Maar we hielden het ook voor mogelijk dat er een aantal waardevolle zaken aan de orde zou kunnen komen, die we zouden kunnen toevoegen aan bestaande doelen.

De aftrap van de discussie vond plaats in de theaterzaal. Vier leden hadden zich bereid verklaard om vier gespreksthema’s in te leiden:

  1. ‘Engagement’, onder leiding van Machiel van der Woude
  2. ‘Huisvesting/wonen’, onder leiding van Nelleke Maan
  3. ‘Werving’, onder leiding van Mary van Vucht
  4. ‘Hufterigheid’, onder leiding van Roland de Haas.

Alle vier hielden achtereenvolgens een inleiding op hun thema, uitmondend in een aantal discussievragen.

Vervolgens kon men een thema kiezen en meegaan met de discussieleider naar een plek in de bar/ontbijtzaal van Apollolfirst.

Rondlopend langs de verschillende discussiegroepen was voelbaar hoe goed en betrokken iedereen in de discussie zat, de gesprekken waren zeer geanimeerd!

Na ongeveer een uur hielden we pauze. De discussieleiders konden in die tijd een samenvatting van de discussie maken.

Terug in de theaterzaal presenteerden zij achtereenvolgens hun samenvatting. Intussen mochten we ook Teun Montijn verwelkomen, onze gebiedsmakelaar, die zinvolle aanvullingen had op enkele discussiepunten (we hadden ook onze wijkagent uitgenodigd, maar die was helaas verhinderd).

De slotconclusie mag zijn dat deze bijeenkomst naar grote tevredenheid is verlopen, met enkele zinvolle uitkomsten. Hieronder treft u een samenvatting.

Na iedereen heel hartelijk bedankt te hebben voor hun inzet, was het tijd voor de borrel. Daar liepen de gesprekken nog lang en gezellig door!

Marjan Lubbers

Overzicht van alle discussies

Engagement

Startvragen:

1. Is ons Stadsdorp aantrekkelijk voor nieuwe leden?

2. Is ons Stadsdorp toegankelijk voor nieuwe leden?

3. Wat vinden jullie van het huidige aanbod van activiteiten?

4. Zijn er ideeën voor nieuwe activiteiten?

5. Zo ja, zou je deze zelf willen/kunnen initiëren/organiseren?

6. Voelen jullie je goed opgenomen, geborgd, als lid van ons Stadsdorp?

7. Kan je een beroep doen op een ander als je hulp nodig hebt?

Samenvatting discussie:

  1. Introductie nieuwe leden is belangrijk, en die kan beter. Niet alles is bekend. Onderzoeken bij nieuwe leden wat hun behoefte is en of ons aanbod aansluit. Delen wie lid is geworden.
  2. Toegankelijkheid voor potentiele jongere leden, en expats onderzoeken. Ga ermee praten! Middelen?
  3. Huidige aanbod activiteiten: daarbij is vooral nabuurschap belangrijk. BB coördinatoren zijn belangrijk! Problemen via coördinatoren centraal melden, en dan zorg dragen voor evt. zorgsupporter, bloemetje, kaartje. Opvolging van wat Anneke deed toch vooral via coördinatoren. Ook zelf aktief zijn.
  4. Nieuwe aktiviteiten: nooit te veel! Kennis van onze leden in onderwijs inzetten? Werkgroep Maatschappelijke vraagstukken inrichten? In gesprek gaan met doelgroepen.
  5. Vooral opereren vanuit community gedachte van SdZ

Huisvesting

Startvragen:

1. Welk cijfer (1 t/m 10) geven we aan onze woontevredenheid? En waarom?

2. Wat vinden we nodig om tevredenheid in stand te houden of zonodig te verbeteren?

3. Willen wij een rol nemen in het vergroten van doorstroming door m2 op te geven?

4. Hoe willen we die rol vormgeven?

5. Hebben we interesse in geclusterd wonen in de buurt, en zien we voor ons wie of wat je

    daarbij nodig hebt?

Samenvatting discussie

  1. Er is ooit al een werkgroep Wonen geweest; met de uitkomsten daarvan is niet veel gedaan. Zo begon de discussie somber, maar mondde uiteindelijk uit in veel opties!
  2. Iedereen is heel tevreden in zijn eigen huis. Maar je moet niet te lang wachten met plannen voor een woning die past bij een hogere leeftijd (bijvoorbeeld een kleinere). Attendeer ook anderen op tijd hierop.
  3. Optie geclusterd wonen: nieuwbouw lijkt niet haalbaar. Wel bestaande gebouwen ‘enteren’, maar dan concurreer je wel met projectontwikkelaars die een zak met geld hebben. We kunnen als geïnteresseerde bewonersgroep ervoor zorgen op tijd een aanvalsplein te hebben, Een en ander begint met een inventarisatie van wensen en het opstellen van criteria waaraan zo’n geclusterde woning zou moeten voldoen. Mogelijkheden: een maatschap vormen. Koop en huur mogelijkheden uitwerken.
  4. Optie gezamenlijk en collectief zorg inkopen: gemeenschappelijke zorgverlener inhuren en laten wonen in het huis van een lid dat ruimte over heeft. Maar je kunt ook een collectief contract met een zorgverlener proberen te sluiten. Buurtzorg zou een goede inspirator en wellicht ook partner kunnen zijn. In overleg gaan met hen om verder iets uit te werken. Eerst een inventarisatie van behoeften maken. Zo kun je in je eigen huis blijven wonen.

Werving

Startvragen:

1. Wat hebben we voorheen effectief gedaan en wat kunnen we weer doen?

2. Welke ideeën zijn er nog meer?

3. Welke aanpak werkt het best bij 65 jaar en ouder?

4. Welke aanpak bij doelgroep bv vanaf 55 jaar?

5. Vaststellen van de 3 acties voor Stadsdorp 2.0

6. Wie willen een rol spelen bij het verder uitwerken en welke rol zou je daarin graag vervullen

Samenvatting discussie

  1. Eén op één potentiële nieuwe leden aanspreken werkt het beste.
  2. Stalletje Beethovenstraat werkte vroeger goed, dus weer doen; iedereen in deze discussiegroep wil daaraan mee doen.
  3. Nieuwsbrief is openbaar. Iets meer kleur en aankleding zou deze veel leuker maken.
  4. Visitekaartjes ontwerpen met QR code, ook neerleggen bij artsen etc. Folder moet ook blijven. Twee leden willen wel ontwerp maken.
  5. Facebook en Instagram gaan inzetten
  6. Aktiviteiten in de avond en weekend ontwikkelen voor leden die nog werken.
  7. Bekendheid bevorderen van SdZ bij bibliotheken, huisartsen, boekwinkels, De Thomas, huize Lydia, Brahmshof, De Coenen, wijkkranten, etc.
  8. Nieuwe folder maken.