De Fraudehelpdesk ontvangt veel meldingen over valse e-mails en telefoontjes. Terwijl ik met de nieuwsbrief bezig was werd ik al weer twee keer gebeld met een valse babbeltruc. Nu was het zogenaamd van de Amazon klantenservice. Of ik maar even de bestelde Iphone van meer dan 600 euro wilde betalen. Totale onzin. Trap er niet in!!
Advies: Maak nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over! Sterker nog klik het direct weg. Ik meld het zelf altijd ook nog bij de fraude helpdesk.
Hoe herkent u een babbeltruc?
1. Uw bank (Amazon of anderszins) benadert u nooit via telefoon, sms of e-mail met het verzoek geld over te boeken of uw inloggegevens of pincode te delen.
2. ‘Kluisrekeningen’ of ‘veilige rekeningen’ bestaan niet.
3. Uw bank vraagt u nooit om uw bankpas op te sturen of mee te geven.
4. Als de bank denkt dat fraudeurs toegang hebben tot uw bankrekening, blokkeren zij die rekening zelf en nemen contact met u op. U hoeft hier niets voor te doen.
Kijk ook op de overheidspagina maakhetzeniettemakkelijk.nl/senioren-en-veiligheid