Een paar dagen geleden werd ik gebeld door een medewerker van mijn bank, ABN AMRO. Hij vroeg of ik recent een adreswijziging had gestuurd. Dat had ik niet. De medewerker verifieerde of hij de juiste gegevens had, Dat had hij. Daarop meldde hij dat hij twee betalingen had weten te stoppen. Het was nu zaak om direct mijn rekening te blokkeren. Ik zou dan na vijf dagen een nieuwe pas krijgen. Ik vroeg of ik hem kon terug bellen. Dat kon wel, maar er was haast geboden. Als ik niet direct zou willen blokkeren vielen de volgende betalingen buiten de verzekering. Ik vroeg toch op welk nummer ik hem kon bereiken omdat ik mijn eigen bank wilde consulteren. De medewerker gaf mij het nummer. Omdat ik juist achter de iMac zat, kon ik zien dat dit nummer toebehoorde aan de ABN AMRO. Echter op de display van mijn telefoon stond een geheel ander nummer. De medewerker zei dat dit met mijn telefoon te maken had. Het gesprek nam een andere wending. Zijn toon werd dreigend, als ik niet direct blokkeerde zouden de gevolgen geheel en al voor mijn rekening zijn. Toch heb ik het gesprek beëindigd. Het vervelende was dat het heel lang duurde voordat ik iemand bij de ABN AMRO te pakken kreeg. In mijn adresboek staan meerdere nummers, maar nergens kon ik direct een medewerker aan de lijn krijgen. De wachttijd was overal langer dan tien minuten. Maar via de chatfunctie kreeg ik snel het juiste telefoonnummer. Een alleraardigste dame die mij gerust stelde. De naam van de medewerker was onbekend. Ik was niet niet opgelicht.
Hierbij wat telefoonnummers die je kunt bellen in verband met het vermoeden van fraude, betalingen en internetbankieren. Mocht jouw bank hier niet bij staan, lijkt het mij handig je bank te bellen en te vragen naar het fraude-nummer/fraudehelpdesk/klantenservice.
ABN AMRO: 020 6283224
RABO: 088 – 7867372
ING: (0)20 22 888 00
ASN Bank: 070 – 35 69 335 (24/7)
DHB Bank: 0900 40 40 333 (helpdesk, alleen bereikbaar op werkdagen)
SNS Bank: 030 – 633 30 00
Knab Bank: 020 – 303 1600
Bijgaand die site waar je kan checken in welke bestanden je zit die gehackt zijn:https://haveibeenpwned.com/
Bel mij als één en ander niet duidelijk is. Ik zoek het graag voor je uit.
Jeannette Weinberg
0641256000
weinbergjm@gmail.com
Kijk ook bij opgelicht.avrotros.nl https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-spoofing-en-hoe-kun-je-het-herkennen/